onsdag 25 juni 2014

Mod

Vad är mod egentligen? Vem är modig? Vem är feg? Finns det nåt egentligen som heter feg?
Jag anser att man är modig när man utmanar sina rädslor. Det handlar inte om att klättra högst eller dyka på djupast vatten, inte så länge man inte är rädd för det. Jag är rädd för nya saker. Jag är också rädd för att säga nej och stå upp för mig själv. Jag kan må illa av ångest om jag ska köra bil nånstans där jag aldrig varit eller om jag ska säga ifrån till någon som är mer framåt än mig. Men jag kallar mig inte feg för det är inget ord jag vill använda.
Är man rädd för att åka karusell så är det modigt att ändå prova men vad som är ändå modigare är att säga......"nej jag avstår, för jag törs inte"
När min dotter var liten och gick på dagis så hade dom alltid morgonsamling då dom satt i en ring och pratade eller sjöng nån sång. En av dom gångerna skulle dom en och en sätta sig på en stol och de andra barnen skulle då tala om för barnet på stolen vad den var bra på. En pedagogisk övning för att lära sig ge komplimanger och att ta emot dom. Min dotter var den enda som vägrade och jag tänkte då att hon måste få bättre självförtroende så att hon törs lite mer. Jag skämdes nästan lite och försökte prata henne tillrätta. Men då sa en av fröknarna att hon inte alls skulle göra det om hon inte ville och att hon är jättemodig som vågar stå på sig och säga "nej, jag vill inte."
Så jag fick tänka om. Det är modigt att våga säga nej. Bra med utmaningar och man vänjer sig efter ett tag men man måste inte.
Bara det inte hindrar en från att leva. Frågan är då, ska jag vägra köra bil på ställen där jag aldrig varit? Då får jag ju inte se nåt nytt och jag utvecklas inte i min bilkörning. Är det modigt av mig att vägra? Är det modigt av mig att köra ändå och upptäcka att det inte är så farligt trots allt? Jag kanske kör fel men vad gör det? Det är ju bara att vända och göra ett nytt försök.
Så är det här i livet vi kör fel, vi hamnar i situationer som är jobbiga, vi träffar människor som är bra/ dåliga för oss, men det gör inget. Vi kan alltid göra om eller byta taktik. Vi kan lära oss av våra misstag.
Så vad är modigt egentligen?

IDAG AFFIRMERAR JAG............JAG VÅGAR OCH JAG VILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar