lördag 17 maj 2014

Att sortera sina känslor

Min känsla är min
Din känsla är din
Vi kan väl bara låta det vara så.
Det kan inte jag, jag måste ta in andras känslor och göra dom till mina egna. Jag har alltid gjort så och vet inte hur man avprogrammerar sånt.
Varför gör vissa personer så? Varför gör jag så?
Om någon är ledsen eller har ångest är jag den perfekta personen att vända sig till, för jag suger åt mig andras känslor. Jag är som en disktrasa, gråter du så gråter jag. Har du ångest så har jag din ångest också.
Det är en fin egenskap och jag är en god lyssnare som snabbt sätter mig in i andras situation och förstår på ett djupare plan. Men jag dränerar mig själv.
Jag måste lära mig att sortera vad som är mitt och vad som är någon annans.
Om några dagar ska jag på begravning och jag har redan den jobbiga känslan i magen och huvudvärk. Redan nu har jag börjat att känna. Jag ska möta personer som har en djup sorg. En hustru som mist sin make, barn som mist sin pappa, barnbarn som förlorat sin morfar/farfar. Samtidigt som jag själv är ledsen över att jag mist en jättefin jobbarkompis och vän. 
Jag har en förmåga att sätta mig in i andras känslor så mycket att det känns som jag ska gå sönder invändigt. Jag måste lära mig att låta alla få ha sin egen sorg och ångest. Man kan inte bära alla.
Jag kan ta in från tvn, okända människors förtvivlan  eller om någon berättar om någon annan.....jag kan känna det. Det gör ont i hela mig.
Jag vet att jag inte är ensam om detta för vi är många högkänsliga personer.
Jag tycker det är skönt att ha fått den här insikten för nu kan jag försöka att sortera känslor. 
Jag kanske kan lära mig att förstå utan att känna ända in i märgen.

IDAG AFFIRMERAR JAG......MINA KÄNSLOR ÄR VIKTIGA.

1 kommentar: