onsdag 5 september 2012

Att anlägga en gräsmatta eller att bygga ett liv.....

I några dagar har jag lagt gräs här utanför huset. Gissa om det blir fint? I två år har jag väntat på min trädgård. Det är värt väntan ska jag säga. Nu har jag min gräsmatta, mitt lilla växthus står på plats och mitt land är grävt. Bara att invänta våren och allt vad det innebär med frösättning och plantering.
Jag tänker likadant med livet. Det ska ta lite tid men det är värt väntan. Jag har väntat på det här, jag har väntat på att få växa i mig själv. När jag föddes, såddes ett frö. Det har såtts frö i mina tankar och funderingar hela livet som jag nu skördar frukterna av. Jag har kommit så långt, växt till mig både fysiskt och psykiskt med lite gödning av andra människor runtomkring mig.
Nästa år har jag en liten plan. Jag ska så och skörda hälften av det jag tänker äta. Potatis, sallad, tomater, gurka, jordgubbar, rödbetor, dill, persilja, kryddor, bönor osv. I alla fall under sommar och höst. Det är ju underbart att kunna gå ut i trädgården och hämta det som behövs.
Jag tror det är nyttigt för oss att så, plantera, gräva i jorden, rensa, jag tror också att det är bra för min dotter att få vara med om detta. Man lär sig om livet. Vi behöver jorda oss ofta i detta stressade samhälle. När jag var sjukskriven gick jag på grön rehabilitering på en ekologisk gård. Det var underbart och jag njöt av att rensa land och plantera frön. Det gav mig ett lugn och jag kunde ligga på knä i landet och gräva i timmar.
Det hör ihop liksom, allting hör ihop. Vi är en del av allting.

Idag affirmerar jag........

JAG ÄLSKAR MIG SJÄLV OCH JAG KAN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar